Mobilności

Jak rozumiem obywatelstwo?
10-15.05.2015 r.
Irlandia

Wolontariat - zaangażowanie na rzecz społeczności
13-18.09.2015 r

Ewaluacja projektu

Bułgaria

02.11- 07.11.2014 r.

Pierwsze robocze spotkanie koordynatorów miało miejsce w Sofii. Jego celem było ustalenie szczegółów dotyczących działań projektowych i mobilności. Bułgarska szkoła przygotowała na tę okoliczność występy uczniów i  wiele ciekawych prezentacji. Nie zabrakło wizyty w parlamencie i zwiedzania stolicy oraz miasta Plovdiv.
Z niecierpliwością czekamy na kolejne spotkania, tym razem już z uczniami.

Belgia

08.03- 13.03.2015 r.

Druga wizyta w ramach naszego projektu Erasmus + miała miejsce w Belgii. Szkoła w Libramont znajduje się w Walonii, wyjątkowo uroczym regionie tego kraju. Podczas spotkania grupy partnerskie przedstawiły prezentacje na temat tego, jak rozumieją obywatelstwo. Gospodarze pokazali nam swoją szkołę. Składa się ona z dwóch placówek: w Libramont i Betrix, gdzie naucza się przedmiotów technicznych. Nie zabrakło wycieczek, w tym do Brukseli, gdzie zwiedzaliśmy Parlament Europejski. Relacje z naszej wizyty zostały przedstawione w belgijskiej telewizji i miejscowym radiu. Poznaliśmy także Namur, stolicę regionu. Zobaczyliśmy tu cytadelę i dowiedzieliśmy się, w jaki sposób produkuje się perfumy. Belgowie zapewnili nam także rozrywkę w parku linowym. W międzynarodowych grupach zabawa była naprawdę wyborna. Żal było opuszczać naszych belgijskich przyjaciół.

Irlandia

10.05 - 15.05.2015 r.

Trzecia wizyta w ramach projektu Erasmus+ miała miejsce w Irlandii. Szkoła goszcząca Gaelcholáiste Chomáin położona jest na zachodnim wybrzeżu w Rossport, w regionie Mayo. Tematem naszego spotkania był wolontariat. Każdy kraj partnerski zaprezentował filmy przedstawiające działania podjęte na rzecz społeczności lokalnej. Wolontariat jest wartościową i atrakcyjną formą aktywności obywatelskiej. Nie trzeba mieć specjalnych umiejętności i profesjonalnego przygotowania. Najważniejsze są dobre chęci i wolny czas. Widać było, że wszyscy  z zapałem zaangażowali się w działalność na rzecz innych. Nagrodą za ciężką pracę były wycieczki po regionie. Około 30 km przejechaliśmy wspólnie na rowerach malowniczym szlakiem Great Western Greenway. Spacer po objętym ochroną wybrzeżu klifowym Oceanu Atlantyckiego Erris Head dostarczył nam niesamowitych przeżyć. Na wyspie Achill czekała na nas świetna zabawa  na fali, czyli surfowanie.Pobyt w Irlandii był dla nas nade wszystko okazją do nauki języka anielskiego, choć okazało się, że w naszej szkole partnerskiej językiem wykładowym jest irlandzki, język narodowy Irlandczyków, którym na co dzień posługuje się niewielka część społeczeństwa. Zielona wyspa pozostanie na zawsze w naszej pamięci jako miejsce przyjazne dla Polaków, gdzie pomimo zmiennej pogody zawsze panuje ciepła i rodzinna atmosfera.

Polska

13.09-18.09.2015 r.

Czwarta wizyta miała miejsce w dniach 13-18 września. W tych dniach gościliśmy 40 uczniów i 14 nauczycieli z Belgii, Bułgarii, Irlandii, Francji, Hiszpanii i Portugalii.
W ramach prac projektowych uczniowie przedstawili przygotowane wcześniej w programie Scratch prezentacje dotyczące problemów, które  ich zdaniem są istotne dla dalszego rozwoju Europy. Następnie stworzyli Europejską Radę Młodzieżową złożona z przedstawicieli różnych krajów. Dokonała ona wyboru najważniejszych problemów. Okazał się nim problem emigrantów. Młodzi ludzie zastanawiali się, jak go rozwiązać. Wspólnie stworzyli prezentację w programie Scratch na ten temat.
Na naszych gości czekało mnóstwo atrakcji lokalnych i zajęć sportowych. Zwiedzali okolicę: Niebieskie Źródła, Skansen Rzeki Pilicy, Groty Nagórzyckie czy wnętrze tamy na Zalewie Sulejowskim. Wzięli udział w zajęciach na kręgielni i strzelnicy, jeździli bryczkami, sadzili drzewka, a nauczyciele żeglowali nawet po zalewie. Wybraliśmy się też do Warszawy, by zwiedzić Sejm,  Zamek Królewski, Stare Miasto.
Spędzony wspólnie czas był okazją do nawiązania licznych przyjaźni i nauki języka angielskiego. Goście ze łzami w oczach opuszczali naszą szkołę.

15.11-20.11.2015 r.

Piąte spotkanie w ramach programu Erasmus+ miało miejsce w Madrycie.
Impreza powitalna przypadła na 16 listopada, czyli na  Dzień Tolerancji. Nasz projekt promuje tolerancję, wzajemne zrozumienie, szacunek dla innych kultur i solidarność. Stąd też koncert poetycki poświęcony temu tematowi. Zamach w Paryżu sprawił, że zabrakło wśród nas grupy Francuzów. Pamięć ofiar zamachu uczczono minutą ciszy. Słowa wiersza Miłosza „Który skrzywdziłeś” miały w obliczu tej tragedii wymowny charakter.Spotkanie powitalne zaszczycili swoją osobą konsulowie  krajów partnerskich. Polskę reprezentował Krzysztof Czaplicki.
Uczniowie i nauczyciele wzięli następnie udział w integracyjnych zajęciach sportowych, które zakończyły się wykonaniem wspólnego graffiti w postaci odcisków rąk wszystkich uczestników i hasła promującego tolerancję.
Głównym celem naszej mobilności było przedstawienie przygotowanych prezentacji na temat praw człowieka, praw obywatela, dziecka. Odbyło się ono w miejscowym Ratuszu i miało bardzo oficjalny charakter. Polska grupa przedstawiła informacje na temat praw dziecka i ucznia.
Kolejne dni przyniosły wiele wrażeń. Gra terenowa po ulicach Madrytu, podczas której uczestnicy w mieszanych grupach samodzielnie podążali zgodnie ze wskazówkami i fotografowali wskazane miejsca, pozwoliła nam poznać stolicę. Zwiedzanie Parlamentu,  Muzeum Królowej Zofii, z Guernicą Picassa, stadionu Real Madryt czy wycieczka do Alcalá de Henares, mieasta Miguela Cervantesa na zawsze zostaną w naszej pamięci.

Portugalia

10.04-15.04.2016 r.

Szósta mobilność projektowa odbyła się w Portugalii. Jej celem było podsumowanie udziału krajów  partnerskich w Unii Europejskiej i wskazanie korzyści, jakie osiągnęły dzięki przystąpieniu do wspólnoty. Każda ze szkół przedstawiła prezentację na temat swojego kraju. Nie zabrakło w nich wywiadów z eurodeputowanymi.
Spotkanie jak zwykle służyło zacieśnieniu więzi między partnerami, służyły temu zajęcia sportowe, dyskoteka czy wspólne wycieczki. Jednym z punktów naszego programu było zwiedzanie Parlamentu. Zobaczyliśmy również historyczną część miasta i zamek świętego Jerzego, klasztor Hieronimitów . Byliśmy w stojącej u ujścia Tagu wieży Belem, którą postawiono w epoce wielkich odkryć geograficznych. To stąd wypływał w swoją podróż Vasco da Gama. Wielu emocji dostarczyła nam wizyta w Oceanarium, gdzie mogliśmy podziwiać przeróżne zwierzęta morskie.
To był cudowny tydzień i choć czasami pogoda nie dopisywała, to i tak wspaniałe widoki, smaki i atmosfera na zawsze pozostaną w naszej pamięci.

Francja

22.05-27.05.2016 r.

W dniach 22-27 maja 2016 r.  odbyła się siódma mobilność we Francji. Jej celem była ewaluacja projektu. Każda ze szkół nakręciła filmik z udziałem uczniów, którzy wypowiadali się  na temat swoich oczekiwań przed przystąpieniem do projektu i oceny wpływu projektu na ich rozwój. Młodzież mówiła o wielu korzyściach, o możliwości lepszego poznania zasad funkcjonowania Unii Europejskiej, krajów partnerskich, ich tradycji, doskonaleniu języka angielskiego, nawiązaniu licznych przyjaźni.
Szkoła partnerska znajduje się w 14. dzielnicy Paryża. Z wielka przyjemnością oddawaliśmy się więc urokowi tego miasta i podążaliśmy z naszymi francuskimi parterami szlakiem najbardziej istotnych dla nich miejsc. Od Pałacu Luksemburskiego przez Sorbonę do katedry Notre Dame i wieży Eiffla. Emocjonujący res po Sekwanie pozwolił nam podziwiać to miasto. Zwiedziliśmy też jedno z najstarszych, największych i najsłynniejszych muzeów na świecie - Luwr, by zobaczyć między innymi takie arcydzieła jak Mona Lisa, Wenus z Milo i Nike z Samotraki, a także najpiękniejszy, najbardziej kosztowny pałac w Europie- Wersal. Ponieważ projekt dotyczy obywatelstwa, mieliśmy okazję zwiedzić Parlament i Ratusz, by dowiedzieć się więcej o ustroju politycznym Republiki Francuskiej. W kilku miejscach Paryża udało nam się dostrzec najsłynniejsze hasło Wielkiej Rewolucji Francuskiej, które jest do dziś symbolem Francji: Wolność-Równość-Braterstwo.
Niepowtarzalny klimat Paryża nas zauroczył. Choć to koniec projektu, to nie koniec naszych przyjaźni i mamy nadzieję, że tu jeszcze wrócimy.

03.07-06.07.2016 r.

Ostatnie robocze spotkanie koordynatorów miało miejsce w Madrycie.
Jego celem było omówienie szczegółów dotyczących raportowania, wpływu projektu na partnerów, wytworzonych rezultatów i sposobów ich upowszechniania oraz sposobu kontynuacji współpracy.